lørdag den 5. oktober 2013

Kære blog....

Ja, så er det jo bare at komme igang - idag skal jeg skrive det første af mine blog-indlæg! Ikke en disciplin som jeg er særlig bekendt med, hverken som skribent eller som læser...

Jeg har kunne læse mig til (E-læring på Web 2.0, Dohn og Johnsen, 2009) at:
'en blog er en form for virtuel dagbog, der muliggør et personligt udtryk for holdning og synspunkter, men som i stadig stigende grad også anvendes af grupper til diskussion af bestemte emner'
Samme kilde, s. 61 beder mig tænke over hvilken slags blog jeg skal igang med at skrive - jeg tror jeg vælger
'Kobling af uddannelsens faglige emner og erfaringer/viden fra andre sammenhænge'
for her skulle man få
'fokus på, at de lærende kan illustrere og reflektere over den uddannelsesmæssige viden i relation til eksempler, erfaringer og problemstillinger fra andre kontekster, den lærende indgår i eller har kendskab til'

Baggrunden for det valg, og fravælgelsen af de andre muligheder (faglig forståelse, opøvelse og udøvelse af faglige færdigheder og generelle kompetencer, tværgående vejledningsfunktion eller rum for personligt udtryk)er sket med baggrund i at jeg, som afslutning på opgave 1.1 blev mere og mere bevidst om min dobbelrolle i forhold til denne master-uddannelse, nemlig som BÅDE elev OG lærer.

Desuden har jeg snakket med Bo Grønlund om et fælles emne, der måske kan pege i retning af et 1. årsprojekt om implementering af pædagogisk anvendelse af IT (IT-strategi og -politik) på gymnasiale institutioner.

Derfor bliver grundstammen i denne blog og de fremtidige indlæg, sandsynligvis refleksioner over og praktiske erfaringer med forskellige it-redskaber og pædagogiske overvejelser i denne sammenhæng.

I forrige uge blev jeg sat på to opgaver af min ledelse, da jeg har en opgave som IT-pædagogisk vejleder:

Den ene opgave er af teoretisk refleksiv art, nemlig et forsøg på at klarlægge hvilke IT-kompetencer en gymnasieelev skal opnå igennem sin 3 år på FVGH (Frederiksværk Gymnasium og HF).


Her er (kladden) til denne kompetenceplan - kom endelige med gode ideer til hvordan den bedst muligt udfyldes :-)


Den anden opgave er mere praktisk refleksiv, nemlig et konkret forsøg på at udnytte blogskrivning som redskab til ny skriftlighed (efter gymnasiereformen, besluttet i 2003, effektueret pr. 2005 - blev der sat fokus på skriftlige kompetencer i hele gymnasiets fagrække - dette fokus kaldes ny skriftlighed). Denne opgave har udmøntet sig i, at jeg har oprettet en blog til min 2a - den er endnu ikke i brug, men planen er, at den skal anvendes efter efterårsferien, primært som en faglig forståelses blog, men hvor der også skal være rum for personligt udtryk og refleksion over faglige emner og erfaringer.

2a´s dansk-blog

Dette forsøg vil jeg prøve at følge her, forhåbentligt også når opgave 1.2 er overstået, i hvert tilfælde hvis jeg synes det fungerer, dette med at skrive blog :-)

Jeg er jo ikke den første der har arbejdet med den digitale dannelse og hvilke redskaber, der fungerer bedst, og her er linket til en anden der også har beskæftiget sig med dette emne:

Digital Dannelse ved Anders Stubkjær

Ja, kære blog - det bliver vist alt for denne gang... Jeg glæder mig til at se om nogen vil kommentere...:-)
Læg lige mærke til baggrundsdesignet - forhåbentlig udvikler denne blog sig også til noget stort og stærkt...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar